Snart hemfärd.

Kommer va skönt att ha sparat lite tankar och minnen under denna resa. Även fast pratet om detta virus förstört en del. I denna blogg kommer jag inte prata om detta.. De räcker redan att de står överallt.
Jag kände att de tog musten ur mig att gå in på Facebook. Att folk kommer ta avstånd från mig när jag kommer hem bara för jag varit utomlands.
Detta har inte varit ett högrisk land och dom har skött de bra. De finns handsprit precis överallt, på alla restauranger. Om man åker ut och gör saker så tar de tempen. På flygplatsen tar de tempen. Inget sånt finns i Sverige..
När vi åkte så var de väldigt lite prat om detta. Samt att vi inte fått tillbaka en enda krona på resan om vi bokat av. De är väldigt mkt pengar bara att kasta bort. Är ändå glad att vi åkt då vi haft de helt underbart. Och man har inte behövt trängts med folk.
Jag är ledsen att de sker men oxå ledsen att utfrysning kommer ske hemma..
Jag kommer åka till min häst som vanligt, jag kommer sova i min säng med min man. Kanske jag tar tempen varje dag bara för att. Kommer oxå vara noga med att tvätta händerna mer än nödvändigt.
Jag kommer inte var aktiv på fb, för detta gör mig bara ännu mer stressad.. Jag kommer nås på insta, snap och massanger hädan efter.

Vi har hängt med en familj från ljusdal nu sista dagarna. Riktigt mysigt och pojkarna har fått lekt med andra än bara oss. Njutit som bara den och de kommer vi göra i morgon oxå.
På onsdag morgon åker vi hem. Ska bli skönt men kommer rå om mig själv och skita i alla andra och vad som sägs.

Tack för mig denna resa. Kommer uppdatera nästa gång när jag är hemma. Go natt. 😘

Snart hemfärd.

Kommer va skönt att ha sparat lite tankar och minnen under denna resa. Även fast pratet om detta virus förstört en del. I denna blogg kommer jag inte prata mer.. De räcker redan att de står överallt.

Blandad äventyrsdag

Kan inte skriva inlägg varje dag då flera dagar hänger vi mest i poolen eller på stranden. Inte så intressant och läsa kanske. Men idag var vi ute på lite äventyr igen.
Först åkte vi till ett ställe för att bada med elefanter. Den största i Thailand sa dom. Denna levde i skogen lite längre upp på nätterna så fick gå fritt där. Hon var ca 40 år gammal och kostade 2.5 milj bath. Riktigt mysig grej och bättre detta än å rida, inge hackande i huvudet och ägaren kunde lämna för att ta ett samtal tex. Elefanten stod snällt kvar. När ägaren sa ett ord så sprutade hon upp vatten. 😊
På en gång när alla gick av från hennes rygg så visste hon vad som skulle göras. Gick då upp och ville ha mat 😋
Vi satt på i några minuter, tog kort sen fick hon mat lite längre bort.
De blir lätt varma och tycker de är skönt och bada.
De får max vara aktiv 7 timmar om dagen sen är de upp i skogen som gäller, de tar 2 timmar att gå en km. Han stressar inte henne utan de är hennes tempo som gäller.
Jag är fullt emot elefanter som bär turister på ryggen och bara går hela dagarna men de som blir bra behandlad, bra vård, medicin och bra mat som desutom tycker de är skönt att bada tycker jag är helt okay.
Så länge djuren har de bra. Denna märktes att hon trivdes. Inge hackor eller pisk, kedjor eller nått som jag sett förut. Desutom njuta av svalkande dusch/bad när de är som varmast.
Skulle vi tänka att exakt alla djur fick va fria skulle vi släppt ut hästar med för de ska man väl egentligen rida på heller. Jag tar ingen diskution mer hur du tycker, de får stå för dig. Punkt.

Efter den turen var de dags för att padla canote och hoppas att få se nå djur 😊
Vi lyckades se lite apor, några olika fåglar.

Efter de bagav vi oss till ett snyggt tempel, handgjort hela skiten. Som tjej var man tvungen att ha täckande ben, därav min sexiga kjol. 😊

Kolla taket. Fullt med speglar

Efter de så åkte vi till tsunami minnes plats. Just khao lak var väldigt hårt drabbad av tsunamin och där denna minnes plats ligger förlorade 90% av invånarna sina liv. De som överlevde flyttade och nya tog över byn..

En hel familj

Efter detta besökte vi ett riktigt fjantigt vattenfall. Men fint va de 😁

Ser ni Big spindeln till höger. Giftig som fan sägs de
Här kan man äta i vattnet 😍
Restaurang
Efter de hem till poolen. Sen hämta kläderna vi lämnat in på tvätt. Såg oxå att de skulle bli bröllop på stranden..

In till stan. Köpa värktabletter, äta god mat. Pojkarna fick prova fiskar som äter på fötterna.

Sist men inte minst
En gullig katt i en butik 😍

Khao Nah Yah

12 mars (publiceringen blir jätte konstig här)

Dagen började att vi blev upphämtade på hotellet kl 9.00 och åkte till en annan strand närmare stan.. Vi hade bokar en privat guide som skulle köra oss med longboat till ön Khao Nah yah.

På vägen dit så stannade han vid monkey beach, och där väntade apor på mat. Hade riktigt tur och wille blev överlycklig.

Häftiga träd som växte i vattnet.

Vi åkte på andra sidan ön för att ta oss till stranden. Men när vi skulle hoppa av förstod jag inte vart han tog oss då jag inte såg nån strand. De var bara en liten plastbro man skulle gå upp på

Men vi fortsatte stigen som ledde oss till ett naturreservat

Vi var typ ensamma på hela stranden. De var ett par till. Vågorna var riktigt stora och vi stora som små lekte med vågorna.. Pojkarna hade riktigt kul. De fanns oxå en hel del ödlor 🦎 på ön som wille tyckte var häftiga.

De konstiga var väl att sanden va riktigt konstig att gå på. De lät liksom som gummi när man gick på den. Riktigt mysko.
Vi åt iaf lunch där, han hade tagit med sig matlådor till oss. Ris och kyckling..de är väl standard de. 😁

Självklart fanns de toaletter

Och lyxiga uteduschar 😁

Sen skulle vi åka till ett annat ställe och snorkla men de var alldeles för många vågor för att ens se nått. Vi tog till å med flytvästar allihop. Var riktigt grumligt vatten tyvärr. Så vi åkte hem igen. Men väldigt nöjd med turen ändå.

Väl på hotellet blev de ett dopp i poolen sen upp å duscha och käka på stranden.
Träffade svenskar vi pratade med. Vi skulle åka samma flyg hem och hade åkt samma plan dit. Otroligt nog så kom de från våra hem trakter, Ljusdal. Men de jobbade i hudik. Självklart..
Dom hade träffat några från njutånger här om dagen. Världen är bra liten 😅

Vi tog taxi ner till stan. Niclas har haft jätte ont i örat ett tag så vi var tvungna att träffa läkare. Vi ställde skorna utanför, skrev in oss, fick träffa läkare, de gjorde rent örat, skrev ut medicin, betalade, allt inom en timme.. Och hela kalaset kostade 500 svenska kronor. De är lite skillnad om man jämför med Sverige. Man kan inte göra annat än älska detta land 😍
En liten gullig påse fick man med medicinen 😍

Sen ville Niclas klippa sig. Jag hittade ett ställe som han kunde klippa sig.
Självklart ville pojkarna fixa frillan med och måla naglarna 😍
Hur gulliga som helst. Förutom en som frågade om jag var gravid, jag sa att jag bara var tjock. Vet nu vad jag behöver göra i vår 😅

Dagen slutade med regn och åska sent på kvällen.

Similan island

Då har vi provat att åka en skumpig båt som vi trodde skulle köra åt helvete. Jäkla vad han körde. En hel del vågor och han körde på. Så de bak blev alldeles blöt.
Vi snorklade en del och såg massor av häftiga fiskar. Så coolt. 😍
Vi bokade med en thailändsk tjej som pratade svenska.. Hon erbjöd och mindre än halva priset än vad hotellet erbjuder. Dom är dyr!
Sen skönt å kunna prata svenska.
Visst var de ett äventyr man har fan aldrig varit så rädd att åka båt som idag 😅
Men fint var de, och sanden var som mjöl. Så himla fin.
Maten vi fick på båten
Ser ut som en sko

Dag 3

Nu är kl snart 23 och dags å sova.
Idag provade vi andra poolen här på området. Där fanns de mer för barnen. Inte för att de vart jätte impad. Men en kana var rolig. Gick bra fort så de behövde hjälm. Poolen hade botten av sand. Alltså inte skön sand utan rätt stora stenar så de var fett obekvämt att gå på. Tyvärr finns bara film på de just nu. Men vi åt thai pannkaka på stranden. Drog sen ner till city och kika lite. Mycket dyrare mat. Ungefär dubbla pris än vi betalar på stranden vid hotellet.

Fisk blev de till mat. Kom hem vid 19.30. Tog då ett kvällsdopp i poolen. Därefter gick vi ner på stranden. Tog en drink. Jag ÄLSKAR coconöts shake. Det är is man mixar i en cocosnöt med allt innehåll. Sååå himla gott 😋 😋 😋

Dag 2 Thailand

Idag har vi gjort de som alla gör. Solat, badat, blivit lite röda 😉
Var på stranden, poolen och tog en massage allt på stranden. Wille sa att han ville göra de varje dag och han somna till och med 😅
Thias försökte ta kort på oss 😁

Första dagen i Thailand.

De kommer bli som en resedagbok de här för mig. 😎
Vi åkte ner till Arlanda 3 mars. Bra tid som flyget gick. 14.05. Väl på flyget hamnar vi bakom 2 st som drack lite för mycket och prata lite för högt.
Men många platser lediga så vi kunde ju bre ut oss.
Gick rätt så bra flygturen på drygt 10 timmar.. Men svårt å sova.. Ungarna sov till å från. Men nu är de kväll här i Thailand och vi har väl varit uppe ett dygn.. Trött som fan och ska bli skönt å sova 😴

På flyget fanns så man kunde ladda mobilen och de fanns nya filmer man kunde titta på. Riktigt nice. 😍

De tog väl ca 1.5 timme till khao lak från phuket. Vi hade bokat egen buss. De va riktigt nice.

När vi kom fram fick vi ändå vänta på hotellrummet i några timmar.. Vilket sög då vi alla va trötta.
Men när vi väl kom till rummet så var vi mer än nöjd.

Vi badade lite sov lite sen kvällen gick vi ner till stranden och åt.