Mat och efterrätt tips...LCHF

Jag tycker de börjar bli roligare och laga mat. LCHF har lätta recept och GODA tycker jag. När man åker bort får man lixom "panik" och vet inte riktigt vad man ska äta =)
Har börjat baka med, finns så lätta recept och goda.
Igår åkte vi till Sundsvall för att gå lite på ikea och köpa en rockard till Tindur. Vi köpte den BILLIGT och jag är super nöjd. Blir väl bild sen på de :P tänkte plocka bilden från annonsen men den hade hon plockat bort.
Första bilden är broccoligratäng med kassler....fattar inte riktigt vad jag gör för fel med gratängen, blir liksom bara såsig.... men de va gott!



andra är bacongratäng. Jätte gott faktist.




Sen gjorde jag JÄTTE god kladdkaka. Bjuder på receptet här =)

200 g 70% choklad (Fazer dessertchoklad)
200 g smör
1 dl sockerersättningsströ (tex sukrin) (för hudikbor finns de å köpa i hälso butiken mitt emot hemköp)
1 tsk vaniljpulver eller 1 krm Dr Oetkers vaniljarom
4 ägg

Smält smör och choklad på låg värme.
Vispa ägg, strö och vanilj riktigt luftigt.
Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund.
Häll i springform och grädda i 200 grader i 6 minuter.
Låt stå kallt.
Servera med en klick vispgrädde och valfria bär!

Av egen erfarenhet så låter 6 minuter kort tid. Men den måste stå i kylskåpet över natten, man tror att den inte är klar men den måste kyla ner rijält innan man kan äta den. De som är tråkigt om man är sugen på de en kväll.



Annars kan ma göra chokladmoose. För jävla gott!

50g mörk choklad (gärna 85%) men 70% är helt ok. En halv kaka = 50 g
2 ägg
3 dl grädde

Smält chokladen försiktigt i micron, låt svalna lite. Vispa sedan i äggen.
Vispa grädden i en separat skål tills den blir fluffig. Vänd ner grädden i chokladsmeten.
In i kylen minst 1 timme. Blir ännu godare om den får stå över natten.
Servera gärna med lite bär! 
Jävligt gott, och de tar bort söt suget!

Idag funderade jag på göra lite glass kanske =)
Massage för hästarna blir de oxå idag.


Kommentarer
Postat av: Hanna

Ja hoppas du lyckas vännen :) men de är svårt för vissa som kör lchf är helt emot ALLA sötningsmedel, och choklad om de inte är ytters lite nån gång i veckan! Sen måste man ju hitta hur pass mycket man ska äta för att förbränna fett, man ska ju äta lite å ofta! Äter man för lite fett går man inte ner något :( sen ska man ju inte äta för mycket grönsaker heller... Ja jag önskar dej lycka till å bättre tålamod än mig :D

2011-11-06 @ 10:42:57
URL: http://www.mypinkpunch.blogspot.com
Postat av: Hanna

Nä vännen prata med lotta om de där du, hon har en kompis som är typ expert på LCHF å då är de den hårda vägen!! Man MÅSTE äta tillräckligt mycket fett för att förbränna fett, äter du då för liite förbränner man inget, å då spelar de ingen roll om du är mätt, jag åt ganska mycket ja å då åt ja ändå för lite fett så ja gick inte ner nåt alls, inte upp heller men ändå!!! Ja finns hundra olika artiklar om de där, å jag åt oxå chokladmousse å grejer, men ska man köra stenhårt så är det inge sötningsmedel å sånt tyvärr...

2011-11-07 @ 11:56:16
URL: http://www.mypinkpunch.blogspot.com
Postat av: Marie

Yes Hanna du har rätt där, inge sötningsmedel eller choklad om det ska vara strikt LCHF. Mejeriprodukter som mjölk, fil, youghurt, ost etc går inte heller att käka mkt av för det blir ju massa kollisar även av "småklickar" här och där. Tumregeln max 20g kollisar/dag kan vara klurig om man inte väger allt..

Svårt det där att hitta sin rätta balansgång, och tänk på att det är vätskan du i första hand blir av med av LCHF.. Fettet måste du träna bort vilket fall. Vätskan kommer dessutom tillbaka om/när du börjar med kollisar igen- Men kroppen vänjer ju sej som tur är även vid det =) Lycka till!

2011-11-07 @ 13:27:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0